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Saturday, December 22, 2012

Austro-Hungarian Junovicz Armoured Car. Proposal for camouflaje colors.





Austro-Hungarian Junovicz Armoured Car. Proposal for camouflage colors.
  
The colors that I have applied to this armored car respond, only, in my personal opinion based on experience gained over the years as a painter and modeller. Obviously the importance of this work has been properly define, in this photograph of poor quality, the lines between light and dark areas, especially those of the low areas and the engine hood. This camouflage system of straight lines, is inspired by the camouflage used by some aircraft during the course of the Great War.
 
Anyway, this original camouflage "aircraft" type was performed, with respect to the distribution of colors, incorrectly and inefficient. Obviously those who painted the armored car did not even have a vague idea about the art of camouflage. They just follow the fashion to use between the armies in conflict. 

If on the one hand, yes was achieved visually alter the silhouette of the vehicle, on the other hand, the long strip of dark color on top of the vehicle (regardless of color used: brown, blue, black, green, purple, dark forever ) decreased largely, the effectiveness of this camouflage.
 
A dark color on top of a vehicle, means to even more emphasize the silhouette / s of the vehicle and therefore direct enemy fire, just below this zone. For this reason, wrong distribution of clear-dark tones, besides decorative, turned out to be counterproductive to the very purpose of obtaining a passive protection for the vehicle.
 
In some of the British Austin Armoured Cars Mk.IV, used by the 17th ‘Tanks’ Battalion in 1918, yes a suitable camouflage was adopted, to get a break from the silhouettes of these vehicles. Was achieved by painting a strip at the top of the vehicle, a white-bluish obviously melted with the blue-gray sky Autumnal French. This was achieved by reducing the size of the vehicle in the eyes of the enemy. About art and the art of camouflage in the First World War dedicate, later, other posts.



Coche Blindado Austro-Húngaro Junovicz. Propuesta para los colores de camuflaje.

Los colores que he aplicado a este coche blindado responden, únicamente, a mi criterio personal basado en la experiencia obtenida durante años como pintor y modelista. Obviamente lo importante de este trabajo ha sido delimitar correctamente, en esta fotografía de baja calidad, las líneas de separación entre las zonas claras y obscuras, especialmente las de las zonas bajas y del capó del motor. Este sistema de camuflaje de líneas rectas, está inspirado en los camuflajes utilizados por algunos aviones durante el transcurso de la Gran Guerra.
 
En cualquier caso, este original camuflaje tipo "avión" fue realizado, con respecto a la distribución de los colores, de forma incorrecta e ineficaz. Evidentemente quienes pintaron el coche blindado no tenían siquiera una vaga idea acerca del Arte del Camuflaje. Se limitaron a seguir la moda al uso entre los ejércitos en conflicto.

Si por un lado, sí se consiguió la alterar visualmente la silueta del vehículo, por otro lado, la extensa franja de color oscuro en la parte superior del vehículo (independientemente del color utilizado: marrón, azul, negro, verde, violeta, siempre oscuros) disminuía, en gran medida, la eficacia de este camuflaje.
 
Un color oscuro en la parte superior de un vehiculo, significa remarcar aún más la silueta/s del vehículo y por lo tanto dirigir el fuego enemigo, justo debajo de esta zona. Por esta razón, la distribución equivocada de tonos claro-oscuros, aparte de decorativa, resultaba ser contraproducente a la finalidad misma de obtener una protección pasiva para el vehículo. 

En algunos de los Coches Blindados británicos Austin Mk.IV, utilizados por el 17º Batallón de ‘Carros de Combate’ en 1918, sí se adoptó un camuflaje adecuado con el fin de conseguir, la ruptura de la silueta de los mencionados vehículos. Esto se consiguió pintando una franja, en la parte superior de los vehículos, de color blanco-azulado, que evidentemente se fundiría con el color azul-grisáceo otoñal del cielo francés. De esta forma se conseguiría reducir el tamaño del vehículo a ojos del enemigo. Sobre el arte y la técnica del camuflaje en la Primera Guerra Mundial dedicaré, más adelante, otros posts.


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